dijous, 4 de juliol del 2013

Per què no hi ha persianes als Països Baixos?

Imagineu-vos quin desastre. Entro a un pis amb una autèntica burrada de llum que entra per les enormes finestres del menjador i l'habitació. Dic, de puta mare! Encara que faci mal temps tindre una mica de llum natural i no em passaré el dia amb els llums encesos. Escolti, ja me'l pot embolicar.

M'instal·lo al cap d'uns dies, em monto el llit (d'IKEA, si senyor), i quan és la hora d'anar a dormir dic, tirem les cortines que aquí es fa de dia molt dora a l'estiu. Merda, no he comprat cortines. Bé doncs, tirarem les persianes. Doble merda! Resulta que als Països Baixos no en gasten d'això. Però bé, no hi deu haver massa problema amb dormir sense persianes. Doncs a les 5 del matí em desperto amb una solana brutal entrant a l'habitació. Falten dues hores per llevar-me i per molt que ho intenti, és impossible dormir amb tanta llum. Improvitzo un antifaç amb una tovallola i intento dormir les poques hores que em queden de son.

Més tard arribo a la feina amb cara d'apallissat i pregunto als locals per què collons no tenen persianes en aquest país. I la resposta és tant senzilla com odiosa: és cultural.

Resulta que la tradició religiosa dels protestants (el Luteranisme i el Calvinisme) els obligava a ser oberts i a no amagar-se de res, per aquesta raó els neerlandesos tenen la fama de ser una societat oberta i lliberal. Això fa que la gent no tingui cap mania en deixar veure el que succeeix dins de casa seva tenint en compte que la tafaneria no es porta gaire, a més a més resulta de molt mala educació quedar-se mirant l'interior d'una casa per la finestra.

Martí Luter i l'Úter (ojo, no confondre'ls)


Tot i així tinguem en compte una cosa: aquesta gent son els inventors del programa Gran Hermano, súmmum de la tafaneria i la mala educació.

També m'han justificat l'absència de persianes amb la poca quantitat de llum que tenen durant l'hivern en aquesta latitud, així doncs no tenia massa sentit posar persianes si la meitat de l'any no es feien servir.

A mi no m'acaba de convèncer, sobretot perquè ara m'he de comprar unes cortines ben gruixudes per no haver-me de llevar a les cinc de la matinada amb una claror equivalent a la que faria una flamarada solar entrant per la meva finestra.

Res més.

Abraçades i patacades.




2 comentaris: